נשים בגילאים שלאחר גיל המעבר המבצעות דיאטת חלבונים (כדוגמת דיאטת אטקינס), הן בעלות סיכון מוגבר לפתח אוסטאופורוזיס, כך לפי מסתבר לפי תוצאות מחקר חדש על דיאטת חלבונים ואוסטאופורוזיס.
מהי דיאטת חלבונים?
דיאטת חלבונים היא אולי אחת הדיאטות הפופלאריות ביותר לירידה במשקל ולא רק לירידה במשקל, גם מתאמנים העוסקים בפיתוח גוף בוחרים בדיאטות חלבונים כדיאטה לחיטוב הגוף מבלי לאבד מסת שריר.
קיימות דיאטות חלבונים רבות יש מפורסמות מאוד כדוגמת: דיאטת אטקינס ויש מפורסמות קצת פחות כדוגמת: דיאטת הזון (zone) של בארי סירס, דיאטת סקרסדייל ועוד דיאטות נוספות.
צריכת החלבונים בדיאטות החלבונים השונות משתנה מדיאטה לדיאטה, אבל באופן כללי ניתן לומר כי צריכת החלבונים עומדת על כ-30%-50% מסה"כ צריכת האנרגיה היומית.
קיימות דיאטות חלבונים דלות פחמימות ודיאטות חלבונים דלות שומן (ההבדל הוא במגבלה על הצריכה: שומנים או פחמימות).
דיאטת אטקינס היא דוגמא לדיאטת חלבונים דלת פחמימות.
מה זה אוסטאופורזיס?
מחלת האוסטאופורזיס נוצרת כתוצאה מעירעור שיווי המשקל בין תהליכי הפירוק לבין לתהליכי הבנייה שמתחוללים ברקמות העצם.
כאשר קצב דילדול מסת העצם (ירידה בצפיפות העצם) מתבצע בקצב מהיר יותר מאשר קצב בנייתה, מתרחש תהליך של אוסטאופורזיס.
הסובלים מאוסטאופורוזיס הם בעלי סיכון מוגבר לשברי עצם שונים, מרבית השברים מתרחשים בעמוד השדרה, בירך ובפרק שורש כף היד.
מחלת האוסטאופורוזיס פוגעת בעיקר בנשים לאחר גיל המעבר, אולם גם גברים מבוגרים סובלים מן המחלה.
גורמי הסיכון לאוסטאופורזיס הם: מין, גיל, מוצא, מבנה גוף, היסטוריה משפחתית, צריכת טבק, חשיפה נמוכה לאסטרוגן, הפרעות אכילה, נטילת תרופות קורטיקוסטרואידיות וכעת מחקר חדש מגלה כי גם לצריכת חלבונים מרובה יש השפעה על ירידה בצפיפות העצם ולכן על הגברת הסיכון לאוסטאופורוזיס.
למידע נוסף לחצו >> אוסטאופורוזיס
המחקר
המחקר מאגד בתוכו עיבוד נתוני 2 מחקרים שבדקו והשוו 2 סוגי דיאטות.
במחקר הראשון – הושוו 2 דיאטות: האחת עם צריכה גבוהה יותר של חלבונים וכמו כן צריכה גבוה של חלבונים ממקור של בשר, ובדיאטה השניה צריכת החלבונים היתה ממוצרי מזון כדוגמת: מקורות חלבון צמחיים, מוצרי חלב וביצים, אך לא מבשר.
בשתי הדיאטות היתה הפחתה בצריכת הקלוריות.
במחקר זה כל הנבדקות ירדו במשקל, אך נבדקות אשר ביצעו דיאטה בעל צריכת חלבון גבוהה, הראו ירידה בצפיפות העצם.
במחקר השני – הושוו תפריטי דיאטה אשר כללו מרכיב זהה ומרכיב שונה.
המרכיב הזהה היה תפריט של 1000 קלוריות יומיות ממקורות מזון צמחי.
המרכיב השונה היה תוספת של 250 קלוריות לתפריט הזהה. התוספת היתה שונה בין הקבוצות השונות.
חלק מהנשים קיבלו תוספת של 250 קלוריות מחזה עוף, חלק מהנשים קיבלו תוספת של 250 קלוריות מבשר בקר וחלק קיבלו תוספת של 250 קלוריות מעוגיות.
חלק מהנבדקות היוו את קבוצת הביקורת.
כל הנשים במחקר ירדו במשקלן, אולם הנשים אשר צרכו בתפריט הדיאטה שלהן יותר חלבונים מבשר הראו גם ירידה משמעותית בצפיפות העצם שלהן בהשוואה לקבוצת הביקורת.
מסקנות המחקר הן שכדאי לשקול בצורה טובה ומקצועית את ההשלכות שיש לביצוע דיאטת חלבונים לשם ירידה במשקל.
וכמו כן, יתכן וכי דיאטת חלבונים איננה מומלצת לביצוע בגיל מסויים.
חשוב לציין כי המחקרים בוצעו לפרק זמן קצר (9-12 שבועות) ולכן לא ניתן לדעת מהי ההשפעה של דיאטת חלבונים לטווח זמן ארוך יותר.
יתכן וכי בטווח זמן ארוך יותר הגוף מסתגל לצריכת החלבון הגבוהה והירידה בצפיפות העצם נפסקת או אף משתנה לטובה.
לא ניתן לדעת עד אשר לא יערכו מחקרים נוספים שיבדקו את השפעת דיאטת החלבונים במשך זמן ארוך י ותר.
חשוב מאוד שלפני שאתם מבצעים דיאטת חלבונים להיוועץ עם איש מקצוע דיאטן או דיאטנית שיבנה עבורכם תפריט דיאטה מתאים.
כתב: אראל אורן
אראל אורן פתרונות בריאות – פתרונות הרזיה, דיאטה, ירידה במשקל,חיטוב הגוף ופיתוח שרירים.